En inblick i en nörds liv. Del 2 - Nostalgi

För mig så är datorn central i mitt hem. Den vinner över hemmabio, tv och stereo. På datorn lyssnar jag på musik, ser på tv-serier och film och följer upp på den information jag är nyfiken på,

Som ung så var en viss del av mina somrar, sittandes vid speldatorn, läsandes en tidning och spelandes. Det var sommar och det var en frihet och känsla som inte går att beskriva.

En hel generation har växt upp nu till vuxen ålder. Alla sena sjuttiotalister som växt upp med datorer som var mans sak är nu föräldrar och därmed den första generationen ut. Vad har vår generation att ge vad gäller till samhälle och livsstil.

Några saker går att nämna rakt av.

Med datorer kommer problem. Problem som ska lösas. Detta är något som tjugo års datorhanterande alltid avkastar. Dvs en kunskap om att lösa problem.

Kreativitet utöver det vanliga. Med datorer flödar det produkter som tagit endel områden till nya nivåer. Grafik, bildhantering och ljud ger möjligheter som idag ses som självklarheter. Det digitala har naturligtvis även nackdelar, men i regel så har det enbart gett bättre möjligheter för vem som helst att leka i hemmets lugna vrå.

Alla hobbymusikanter kan nog hålla med om att möjligheterna idag är långt bättre än hur det var förr. Jag själv har hållt på med musik endel, och känner att enkla program som Cool Edit och Audacity är något som gjort att vem som helst kan göra musik.

Vad vi ser nu är dock bara början. Vi har t.ex fått en dataspelsindustri som idag t.o.m slår filmindustrin i Hollywood. Med miljarder i omsättning så visar exempelvis spelbranschen att dom enbart påbörjat sin resa.

Spelindustrin började förstå sin egen potential efter mitten av nittiotalet. Visst fans det försäljning av datorspel långt tidigare, men som industri sett så var det under detta årtionde som det slog fast i ekonomin.

Spel som Half-life, Quake, Doom, Deus Ex (Deus ex skrev jag kanske med mest pga att det är ett sånt suveränt spel), gjorde att branschen fick ett svung likt inget annat. Sedan runt millenieskiftet kom titlar som ändrade bekräftade detta ytterliggare. Diablo, Diablo 2, Baldurs Gate, Final Fantasy 7-8, är t.ex enbart rollspel som i sig är titlar som enbart själva sålts i enorma mängder. Diablo 2 säljs faktiskt fortfarande i bra mån, och det är bra med tanke på att branschen ändå är väldigt ombytlig. Detta med tanke på att spelet kom år 2000.

Som ni ser så har mitt intresse av datorspel även flytit in på branschen i sig. Även tekniken och arbetsamheten i denna bransch intresserar mig.

Ja, jag är väldigt nördig. Men men....vad gör man.

Slut på del 2.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0